Studenten

Nu närmar sig den 5:e Juni med stormsteg, det innebär STUDENTEN! Det är ganska sjukt ändå, att tiden har gått så fort och att dagarna bara passerar och det man ser fram emot är snart ett faktum. Studenten är ju egentligen något man längtat efter hela sin skolgång, något man sett fram emot och planerat inför. Om bara några månader så det verkligt, då kommer vi stå där med våra mössor, vita klänningar, kostymer och vara fulla och glada och tänka att "Nu är det över, ÄNTLIGEN, ingen mer skola". Samtidigt som jag tror att det kommer bli en underbar känsla som förmodligen inte kommer gå att förklara, så kan jag inte hjälpa att jag blir lite smått rädd och panikslagen. Det är ju efter detta som man ska ut i verkligeheten, tjäna sina egna pengar, flytta hemmifrån och faktiskt lämna allt det där trygga bakom sig för att upptäcka världen på ett helt annat sätt än man gjort innan. Allt ansvar som faktiskt kommer bli ett faktum ska man handskas med, allt det som de vuxna skött åt oss hittills ska man nu ta i egna händer, ja det kommer minst sagt bli intressant. Det är plötsligt inte lika lockande att bli vuxen längre, inte för min del iaf, så länge jag kan minnas har jag sagt hur skönt det ska bli att flytta hemmifrån, hur underbart det ska bli att sköta sitt eget osv, men jag vet inte längre. Det är så mycket mindre besvär nu, det är mycket mindre att oroa sig för nu än vad det kommer till att bli.

Jag och tjejkompisarna satt och snackade om detta igår, allt kommer förändras, både positivt och negativt egentligen. För nu kan man ändå göra lite som man själv vill, gå till skolan när man känner för det, ligga hemma och slappa och träffa kompisarna precis som det passar. Efter skolans slut är det jobb som gäller, man måste iväg VARJE dag och man måste betala sina räkningar själv och allt sånt där. Det är inte så "soft" som man velat tro hela denna tiden i skolan, man ska ta vara på skolan så länge man är där, det är vad jag tror iaf. Så skönt och slappt som man har det i skolan kommer man aldrig någonsin ha det igen.

Trots allt detta jag skrivit så längtar jag ändå sjukt mycket till studenten och jag tror att det kommer bli den bästa dagen i mitt liv. Att veta att man klarat av skolan, att känna att man nu är en fri människa, att man ska ta hand om sig själv och allt det där. Trots det trygghet man känner hemma hos sina föräldrar så tror jag att det kommer bli helt unikt att skapa sitt eget hem, sin egen trygghet och leva sin vardag som man själv vill.

Studentmössorna kommer i nästa vecka, det är nog då det kommer gå upp för en att det verkligen är dags snart! Studentklänningen och även balklänningen är fixat, tid för håruppsättningen är också avklarad, så nu är det bara 5:e och 7:e Juni som ska komma :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0